1. ALLMÄNNA KÖPVILLKOR
Dessa allmänna villkor gäller för dina köp på och användning av vår e-handel på www.monbistro.se.
Villkoren utgör ett avtal mellan dig och Mon B & Friends AB, org. Nr 559519-0405, Fläktstigen 3B, 432 32 Varberg, Sweden.
Köparen är skyldig att ta del av villkoren innan köp. Vid beställning på monbistro.se accepterar köparen de Allmänna villkoren samt vår Integritets- och sekretesspolicy. Mon B & Friends AB förbehåller sig rätten att ändra de Allmänna villkoren. Vår e-handel vänder sig till privatpersoner, avtal ingås med en fysisk person. Vill du ingå ett avtal som juridisk person, kontakta vår kundtjänst här.
2. GÄLLANDE LAG
Dessa Allmänna villkor och eventuella tvister som uppkommer i samband med villkoren vid användning av monbistro.se, eller med köp på webbplatsen, regleras av svensk lag. Mon B & Friends AB kan modifiera eller ändra dessa villkor. Genom att genomföra ditt köp, accepterar du villkoren.
3. INNEHAV AV RÄTTIGHETER
Alla rättigheter, inklusive upphovsrätt av monbistro.se, stannar hos Mon B & Friends AB. All användning av denna webbplats eller dess innehåll, inklusive kopiering annat än för eget personligt, icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftlig tillåtelse.
4. BESTÄLLNINGAR
Innan du slutför och betalar kan du granska din order och göra ändringar. Du är bunden till din order när du godkänner våra allmänna villkor i kassan. En order är bekräftad först när den är mottagen av Mon B & Friends AB och betalning har godkänts. En digital orderbekräftelse skickas till angiven e-postadress när du slutfört ditt köp. Detta är ett kvitto/betalningsunderlag för ditt köp i webshopen. En digital leveransbekräftelse skickas till angiven e-postadress när din order skickas. Detta är ett kvitto/underlag för din leverans.
Vi säljer artiklar som lagerförs samt artiklar som är beställningsvaror. Varans lagerstatus och eventuell leveranstid ses på produktsidan för respektive produkt. Står det inget är det normal leveranstid som gäller. Vi levererar din order samlat, det är alltså den vara med längst leveranstid som bestämmer när du får din leverans. Vi förbehåller oss rätten att inte leverera i händelse av att lagernivån var felaktig vid tidpunkten för ordern. All produktinformation som visas är föremål för ändring, och Mon B & Friends AB reserverar sig rättigheten att, vid behov, ändra information på www.monbistro.se. Vi reserverar oss rättigheten att endast ta emot beställningar från personer över 18 år.
4.1 HÄMTA PÅ VÅRT LAGER
För leveransalternativet “Hämta på vårt lager” ansvarar du för att varan hämtas inom en vecka mot uppvisande av din legitimation. Bud behöver legitimera sig själv och köparen. Kan du inte av någon anledning hämta din order inom en vecka behöver du kontakta oss och boka specifik hämtningsdag.
5. BETALNINGSALTERNATIV
Priser online är angivna i SEK. Mon B & Friends AB förbehåller sig rätten, vid behov, att uppdatera priser på monbistro.se. Mon B & Friends AB hålls ej ansvariga för eventuella valutaförändringar eller valutakurser som uppstår när er betalning sker i annan valuta som bas. Priser visas inom EU inklusive mottagarlandets moms. Priser utanför EU visas utan moms. När du lägger order på monbistro.se kan du välja att betala med kort genom betalväxeln Stripe.
6. LEVERANS OCH FRAKT
Leveranstid är beroende på leveransland och val av fraktalternativ. Din order behandlas inom 1-3 arbetsdagar med undantag för ordrar innehållande varor som inte är lagerförda. Mon B & Friends AB tar ej ansvar för eventuella förseningar orsakade av extern part.
Om en leverans är försenad eller inte kan skickas på grund av lagersaldo eller andra skäl kommer kunden informeras om detta så snart möjligt. Kunden får då avbeställa och/eller återbetalas utan extra kostnad. Avser ej beställningsvaror.
JUL & NYÅR: De angivna leveranstiderna är preliminära och kan komma att påverkas av pågående kampanjer samt helgstängningar hos våra leverantörer under jul- och nyårsperioden. Under december månad kan även röda dagar medföra förlängda leveranstider jämfört med vad som anges. Vi rekommenderar att beställningar görs i god tid för att undvika förseningar. Vi arbetar alltid för att hålla god service och leverera snabbast möjligt!
6.1 FRAKTKOSTNAD OCH VALUTA
Fraktkostnaden anges i SEK. Frakten kan ses i kassan och uppdateras med att varukorgen uppdateras. Fri frakt över 900 SEK gäller för beställningar inom Sverige.
6.2 EJ UTHÄMTADE PAKET
Mon B & Friends AB ansvarar inte för lämnade paket hos postombud. Mon B & Friends AB förbehåller sig rätten att debitera kunden kostnaden av returfrakt och administrativa kostnader.
6.3 TULLAVGIFTER
Beställningar till länder utanför EU kan bli föremål för mervärdesskatt, importtullar och/eller skatter som debiteras när paket når mottagarlandet. Dessa bestäms först när paketet ankommer till lokala tullen i leveranslandet. Mon B & Friends AB kan inte förutse eller kontrollera dessa avgifter. För beställningar till utom EU gäller följande leveransvillkor: Delivery At Place (DAP). Detta innebär att Mon B & Friends AB inte står för moms, avgifter och/eller skatter på beställningar till länder utanför EU. Vi rekommenderar att du kontaktar ditt lokala tullkontor för mer information om regler och avgifter. Det är kundens ansvar att betala extra avgifter för eventuell tulldeklarering.
6.4 TRACKING
När varor lämnar vårt lager kommer ett mail att skickas med spårningsnummer för det gods som skickats till dig. Det kan även skickas information till dig från vår fraktpartner med spårningsinformation och övriga uppdateringar om försändelsen.
6.5 TRANSPORTSKADOR/UTEBLIVNA VAROR
Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad ska detta reklameras omgående till fraktbolaget, detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat eller att varor saknas, är du skyldig att som kund kontakta Mon B & Friends AB’s kundservice senast inom 3 kalenderdagar från mottagande av varor med ditt ordernummer samt ärendenummer från paketombudet. Kontakta vår kundtjänst här för att reklamera sändningen med bilder på det skadade godset.
7. RETUR OCH ÅNGERRÄTT
Som kund har du rätt att ångra ditt köp mot giltigt kvitto inom 14 kalenderdagar efter att du mottagit dina varor. Produkten måste returneras i oanvänt skick i originalförpackning och med all märkning och dokumentation kvar. Alla returnerade varor skickas tillbaka tillsammans med ordernummer och kontaktuppgifter till vårt lager. Kund står för returfrakt och den korrigeras mot återbetalning för returen. Om returen kan skickas via utlämningsställe är returfrakten 195 sek. Om retur behöver göras genom att hämtas upp i hemmet betalar kunden frakten till självkostnadspris. Kontakta vår kundtjänst för mer info.
Vid retur-transporter av produkter bär kunden det ekonomiska ansvaret om produkterna blir skadade eller inte kommer fram.
Kontakta vår kundtjänst här för returblankett och fraktsedel.
7.1 REKLAMATION
Om du upptäcker ett produktionsfel kan varorna reklameras mot giltigt kvitto eller betalningsunderlag. Produkt som skadats till följd av slitage, oaktsamhet eller att en inte följt produktens skötselanvisningar anses inte vara felaktig. Om möjligt erbjuder vi att reparera defekta produkter. Om det inte går att reparera eller produkten inte längre är tillgänglig har du rätt till full återbetalning inklusive frakt- och returkostnader. Vid godkända reklamationer står Mon B & Friends AB för alla extra kostnader. Mon B & Friends AB följer konsumentköplagen vid reklamationer, för mer information besök konsumentverket.se.
Kontakta vår kundtjänst för att påbörja ett reklamationsärende. Reklamation ska göras när varans fel upptäcks. Tänk på att det kan vara så att du behöver visa på att felet inte beror på användning eller oförsiktighet. Reklamationstiden är tre år från att du mottagit varan.
7.2 ÄNDRING AV ORDER
När du slutfört ett köp och fått en orderbekräftelse börjar vi behandla ordern i vårt system och på vårt lager. När paketet lämnat lagret finns det ingen möjlighet att ändra i din order. Om du upptäcker fel i angivna kontaktuppgifter är det din skyldighet att kontakta kundservice snarast möjligt för korrigering. Mon B & Friends AB har inte ansvar för order som skickats till en felaktigt uppgiven adress av en konsument. Mon B & Friends AB har möjlighet att ändra din order genom att avbeställa, men det finns inte möjlighet att lägga till eller ändra varor.
7.3 BYTEN AV VAROR
Vi utför inte byten, om du vill byta kan du lösa detta genom att göra en retur från din order och göra en beställning på en ny vara.
8. FORCE MAJEURE
Vid händelse av force majeure skjuts våra förpliktelser via monbistro.se upp. Vid händelse av force majeure har både kund och Mon B & Friends AB rätt att häva, helt eller delvis, eventuella avtal utan någon skyldighet att betala skadestånd eller fullfölja några förpliktelser. Med force majeure avses i regel, men begränsas ej till, naturkatastrofer, krig, strejker, import/exportförbud, transportstörningar samt sjukdom oavsett om detta inträffar hos oss som företag eller hos våra leverantörer.
9. BEDRÄGERI
Mon B & Friends AB förbehåller sig rätten att avbryta och återbetala alla order som misstänks vara genomförda på ett bedrägligt eller på annat skadligt sätt för att säkerställa säkerheten för våra konsumenters transaktioner via monbistro.se. Vi förbehåller oss rätten även att vid behov vidarebefordra transaktionsinformation om så efterfrågas till officiella myndighet eller betalningspartner vid misstanke om bedrägliga transaktioner eller identitetsstöld. Individer som bryter mot ovan regler eller mot begränsning av lösenordsskyddade områden på monbistro.se kan bli föremål för åtal.
10. GDPR
GDPR – Integritets- och Sekretesspolicy
Gäller från 2025.05.01 – v1.0
1. Personuppgiftsansvarig
Mon B & Friends AB, org. nr 559519-0405, Fläktstigen 3B, 432 32 Varberg, Sverige, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt denna policy.
2. Vilka uppgifter samlar vi in?
Vi samlar in personuppgifter som du själv lämnar till oss vid:
köp i vår webbshop
registrering av konto
kontakt med kundtjänst
anmälan till nyhetsbrev
Det kan röra sig om:
Namn
Adress
Telefonnummer
E-postadress
Personnummer (vid fakturabetalning)
Orderhistorik
Betalningsinformation
IP-adress och information om din enhet (vid besök på webbplatsen)
3. Varför samlar vi in uppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter för att:
hantera och leverera dina beställningar
ge kundsupport
skicka order- och leveransbekräftelser
administrera betalningar
följa upp köpbeteende och förbättra vår tjänst
skicka marknadsföring (endast med aktivt samtycke)
uppfylla rättsliga skyldigheter (t.ex. bokföring)
4. Rättslig grund för behandling
Vi behandlar dina uppgifter med stöd av:
Avtal (för att fullfölja köp)
Samtycke (t.ex. vid nyhetsbrev)
Rättslig förpliktelse (t.ex. bokföringslagen)
Berättigat intresse (t.ex. kundservice och marknadsföring där samtycke inte krävs)
5. Hur länge sparas uppgifterna?
Vi sparar endast dina personuppgifter så länge som krävs för syftet med behandlingen eller enligt lag:
Orderuppgifter: 7 år (bokföringslagen)
Kundtjänstärenden: 1 år
Nyhetsbrev: Tills du återkallar samtycke
Kontodata (kundkonto): Tills kontot raderas
6. Överföring till tredje part
Vi delar inte dina personuppgifter med obehöriga. Uppgifter kan dock komma att delas med:
Betalningsleverantörer (t.ex. Stripe)
Fraktbolag
IT-tjänsteleverantörer
Myndigheter vid rättslig skyldighet
Alla personuppgiftsbiträden är bundna av avtal enligt GDPR.
7. Överföring till tredjeland
Vi strävar efter att hantera dina personuppgifter inom EU/EES. Om vi använder tjänster som innebär överföring till land utanför EU/EES (t.ex. molntjänster) säkerställer vi att det finns tillräckligt skydd, t.ex. genom standardavtalsklausuler.
8. Dina rättigheter
Du har rätt att:
få information om vilka uppgifter vi har om dig (registerutdrag)
begära rättelse av felaktiga uppgifter
få dina uppgifter raderade (”rätten att bli bortglömd”)
begränsa behandlingen
invända mot behandling
få ut dina uppgifter (dataportabilitet)
återkalla samtycke (t.ex. nyhetsbrev)
Kontakta oss för att utöva dina rättigheter. Vi svarar inom 30 dagar.
9. Cookies
Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, analysera trafik och erbjuda personliga erbjudanden.
10. Ändringar i policyn
Vi kan uppdatera denna policy. Vid större ändringar informerar vi dig tydligt (t.ex. via e-post eller på webbplatsen).
Villkor gäller fr.o.m. 2025.05.01 - v1.0
GENERAL TERMS AND CONDITIONS These general terms apply to your purchases on and use of our e-commerce at www.monbistro.se. The terms constitute an agreement between you and Mon B & Friends AB, Reg. No. 559519-0405, Fläktstigen 3B, 432 32 Varberg, Sweden.
The buyer is obliged to read the terms before making a purchase. When placing an order at monbistro.se, the buyer accepts the General Terms and our Privacy Policy. Mon B & Friends AB reserves the right to change the General Terms. Our e-commerce is intended for private individuals; agreements are made with a natural person. If you wish to make an agreement as a legal entity, please contact our customer service here.
APPLICABLE LAW These General Terms and any disputes arising in connection with the terms or use of monbistro.se or purchases on the website are governed by Swedish law. Mon B & Friends AB may modify or change these terms. By completing your purchase, you accept the terms.
OWNERSHIP OF RIGHTS All rights, including copyrights of monbistro.se, remain with Mon B & Friends AB. Any use of this website or its content, including copying for purposes other than personal, non-commercial use, is prohibited without written permission.
ORDERS Before finalizing and paying, you can review your order and make changes. You are bound to your order once you accept our General Terms at checkout. An order is confirmed only when received by Mon B & Friends AB and payment has been approved. A digital order confirmation is sent to the provided email address upon completion of the purchase. This serves as a receipt/proof of payment. A digital delivery confirmation is sent when your order is shipped. This serves as a receipt/proof of delivery.
We sell stocked items and made-to-order items. Product availability and delivery times are stated on each product page. If nothing is stated, standard delivery time applies. Orders are shipped together; the item with the longest delivery time determines when you receive your order. We reserve the right not to deliver if stock levels were incorrect at the time of order. All product information shown is subject to change, and Mon B & Friends AB reserves the right to update information on www.monbistro.se as needed. We reserve the right to accept orders only from individuals over 18 years of age.
4.1 PICK-UP AT OUR WAREHOUSE For the delivery option "Pick-up at our warehouse," you are responsible for collecting the item within one week, presenting valid ID. Representatives must show both their own and the buyer's ID. If you cannot collect your order within one week, please contact us to schedule a specific pick-up day.
PAYMENT OPTIONS Prices online are listed in SEK. Mon B & Friends AB reserves the right to update prices on monbistro.se as needed. Mon B & Friends AB is not responsible for currency changes or exchange rates if your payment is made in a different currency. Prices within the EU include the recipient country's VAT. Prices outside the EU are shown without VAT. When placing an order on monbistro.se, you can choose to pay by card via Stripe.
DELIVERY AND SHIPPING Delivery time depends on the delivery country and chosen shipping method. Your order is processed within 1-3 business days, except for orders with non-stocked items. Mon B & Friends AB is not responsible for delays caused by external parties.
If a delivery is delayed or cannot be shipped due to stock levels or other reasons, the customer will be informed as soon as possible. The customer may then cancel and/or be refunded at no extra cost. Does not apply to made-to-order items.
CHRISTMAS & NEW YEAR: Stated delivery times are preliminary and may be affected by ongoing campaigns and supplier closures during the Christmas and New Year period. Public holidays in December may result in longer delivery times. We recommend placing orders early to avoid delays. We always aim to provide excellent service and deliver as quickly as possible.
6.1 SHIPPING COST AND CURRENCY Shipping cost is stated in SEK. It is visible at checkout and updates as the cart is updated. Free shipping over 900 SEK applies to orders within Sweden.
6.2 UNCLAIMED PACKAGES Mon B & Friends AB is not responsible for packages left at pickup points. Mon B & Friends AB reserves the right to charge the customer for return shipping and administrative costs.
6.3 CUSTOMS FEES Orders to countries outside the EU may be subject to VAT, import duties, and/or taxes charged when the package reaches the destination country. These are determined upon arrival at the local customs. Mon B & Friends AB cannot predict or control these charges. Orders outside the EU are shipped with the Delivery At Place (DAP) incoterm. This means Mon B & Friends AB does not cover VAT, duties, and/or taxes on orders to countries outside the EU. We recommend contacting your local customs office for more information. The customer is responsible for any additional customs clearance charges.
6.4 TRACKING When items leave our warehouse, you will receive an email with a tracking number. Our shipping partner may also send updates and tracking information.
6.5 TRANSPORT DAMAGE / MISSING ITEMS If you discover visible transport damage upon receiving your package, this must be reported immediately to the carrier, whether it is home delivery or pickup at an agent. If the contents are damaged or items are missing upon unpacking, you must contact Mon B & Friends AB's customer service within 3 calendar days with your order number and case number from the pickup agent. Contact our customer service here with photos of the damaged goods.
RETURNS AND RIGHT OF WITHDRAWAL As a customer, you have the right to cancel your purchase with a valid receipt within 14 calendar days after receiving your items. Products must be returned unused, in original packaging, with all labels and documentation intact. All returned items must include the order number and your contact details. The customer pays for return shipping, which is deducted from the refund. Return shipping is 195 SEK if sent via pickup point. If home pickup is needed, the customer pays actual shipping cost. Contact our customer service for more information.
The customer is financially responsible if returned items are damaged or lost in transit.
Contact our customer service here for a return form and shipping label.
7.1 CLAIMS If you discover a manufacturing defect, items can be claimed with a valid receipt or proof of purchase. Damage due to wear, negligence, or improper care does not qualify as a defect. We offer to repair defective products if possible. If repair is not feasible or the product is unavailable, you are entitled to a full refund including shipping and return costs. For approved claims, Mon B & Friends AB covers all extra costs. We follow Swedish consumer law; for more information, visit konsumentverket.se.
Contact our customer service to initiate a claim. Claims must be made as soon as the fault is discovered. You may be required to prove the issue is not caused by misuse. The claim period is three years from the receipt of goods.
7.2 ORDER CHANGES Once an order is placed and you have received confirmation, it begins processing in our system and warehouse. Once shipped, changes are no longer possible. If you notice errors in your contact information, you must contact customer service as soon as possible. Mon B & Friends AB is not responsible for orders shipped to incorrectly provided addresses. We can cancel your order if necessary, but items cannot be added or changed.
7.3 EXCHANGES We do not process exchanges. If you want to exchange an item, please return your original order and place a new one.
FORCE MAJEURE In the event of force majeure, our obligations via monbistro.se are postponed. Both the customer and Mon B & Friends AB have the right to cancel any agreement, in whole or in part, without liability or damages. Force majeure includes, but is not limited to, natural disasters, war, strikes, import/export bans, transport disruptions, and illness, whether affecting us or our suppliers.
FRAUD Mon B & Friends AB reserves the right to cancel and refund any order suspected to be fraudulent or otherwise harmful to ensure transaction security on monbistro.se. We also reserve the right to forward transaction information to authorities or payment partners if requested in connection with suspected fraud or identity theft. Individuals violating these terms or attempting to access password-protected areas may be prosecuted.
GDPR GDPR – Privacy Policy Valid from 2025.05.01 – v1.0
Data Controller Mon B & Friends AB, Reg. No. 559519-0405, Fläktstigen 3B, 432 32 Varberg, Sweden, is the data controller for the processing of your personal data according to this policy.
What Data Do We Collect? We collect personal data that you provide to us when:
making a purchase
creating an account
contacting customer service
signing up for the newsletter
This may include:
Name
Address
Phone number
Email address
Personal ID number (for invoice payments)
Order history
Payment information
IP address and device data (when visiting the site)
Why Do We Collect Data? We process your data to:
handle and deliver your orders
provide customer support
send order and delivery confirmations
manage payments
analyze buying behavior and improve our services
send marketing (only with your consent)
fulfill legal obligations (e.g. accounting)
Legal Basis We process your data based on:
Contract (to fulfill purchases)
Consent (e.g. for newsletters)
Legal obligation (e.g. accounting laws)
Legitimate interest (e.g. customer service and marketing without consent)
Data Retention We store your data only as long as necessary or as required by law:
Order data: 7 years (accounting law)
Customer service cases: 1 year
Newsletters: until consent is withdrawn
Account data: until account is deleted
Sharing with Third Parties We do not share your data with unauthorized parties. However, data may be shared with:
Payment providers (e.g. Stripe)
Shipping companies
IT service providers
Authorities when legally required
All processors are contractually bound under GDPR.
Transfers Outside the EU We aim to process your data within the EU/EEA. If services involve transfers outside the EU (e.g. cloud services), we ensure adequate protection, such as Standard Contractual Clauses.
Your Rights You have the right to:
access your data (data extract)
request correction
request deletion ("right to be forgotten")
restrict processing
object to processing
receive your data (data portability)
withdraw consent (e.g. for newsletters)
Contact us to exercise your rights. We will respond within 30 days.
Cookies We use cookies to improve your experience, analyze traffic, and provide personalized offers.
Policy Updates We may update this policy. For significant changes, we will notify you clearly (e.g. via email or website).
Terms valid from 2025.05.01 – v1.0